Sådan bruger du overskriften korrekt

Vi håber, at overskriften til dette indlæg fangede din opmærksomhed, for så har vi haft succes med det, vi nu vil lære videre til dig: Brug din overskrift med det største udbytte

Havde vi for eksempel til dette indlæg valgt overskriften “Noget om overskrifter”, så er det ikke særligt specifikt eller vinklet korrekt, som man ville sige i det journalistiske fagsprog.

Og nu vi er ved det journalistiske, så er noget af det første, man lærer som journaliststuderende, at overskriften (også kaldet rubrikken) skal være “æggende, vækkende og dækkende”. Din overskrift skal således både opildne til, at man vil læse/klikke videre OG forklare, hvad man kommer til at læse.

Men rent faktisk gør du ikke kun din (potentielle) besøgende en tjeneste, du fortæller også direkte Google, hvad man kan finde, hvis man vælger at klikke ind på dit link.

I SEO-sammenhæng siger man, at overskriften helst skal være H1, men måske har man sådan en lang tekst, som man gerne vil uddybe den en del, og så kan det jo være smart at bruge flere overskrifter, men som du sikkert kender det fra aviser, så bruger man kun én overskrift til hver artikel.

Hvis du vil hen og bruge det, man kalder deloverskrifter – også kendt som mellemrubrikker – så brug dem som H2, H3 og så videre.

Du kan godt have tekster med flere overskrifter, men så skal du næsten også hen og skifte emne i din tekst og sørge for, at du rent faktisk kommer ind på det nye emne, så dine besøgende får udbytte af en længere tekst.